Tips housemanship di Malaysia

Hai. Dah dua tahun aku bergelar seorang doktor, masih seorang houseman. Tersangkut di beberapa posting, ada yang sengaja menyangkutkan diri, ada juga yang tersangkut atas beberapa sebab. Apa2 pun, kali ni aku nak share tips2 untuk survive housemanship.

1. Datang kerja dengan hati yang terbuka

Setiap hari bangun pagi, kena set minda "aku doktor, aku datang kerja harini nak tolong orang."

Aku tahu, waktu mula2 start kerja, bangun pagi setiap hari rasa nak nangis, xnak pergi kerja, sebab stress, penat, banyak benda tak tahu, dan rasa tak dihargai. Tapi, inilah realitinya. Dari awal sejak kita amik course medic, sejak kita pass semua exam2 kat medical school, maksudnya, kita dah mendedikasikan diri kita sendiri untuk jadi doktor, selalunya sebab nak tolong orang. Ya. bukan senang nak tolong orang, banyak cabaran dan rintangan.

So, remember. Niat tu kena betul. Bangun pagi, terus niat nak pergi kerja nak tolong orang. InsyaAllah dipermudahkan urusan.

Related image


2. Bangun awal pagi

Sebagai haouseman, kat tempat aku kerja masuk kerja pukul 7. So, selalunya aku akan bangun pukul 5.30 pagi macam tu. Sebelum pergi kerja, aku mandi solat, dan nasihat paling penting JANGAN TINGGAL SARAPAN.

Ini sangat2 penting. Sebab bila kau dah start kerja, kau akan terlampau sibuk sampai tak sempat makan. Kalau dapat makan pun, mungkin dah lewat petang ataupun malam bila dah balik kerja.

So, nasihat aku, kalau boleh sebelum pergi kerja, tolong makan sarapan dulu. Tenaga yang kau amik tu sangat penting untuk kau teruskan kehidupan kau satu hari di wad yang sibuk.

Image result for breakfast

3. Jangan berkira

Bila kau tak berkira bab2 kerja, maksudnya kau ikhlas melaksanakan tanggungjawab kau sebagai seorang doktor.

Tak kisahlah sama ada pesakit kau atau bukan pesakit kau, kau akan tolong selagi tenaga kau diperlukan.

Dan bila kau ikhlas membuat kerja walaupun kadang2 kau akan tanya "kenapa aku yang kena buat?", tapi kau tak kisah, malah kau buat yang terbaik, jangan harapkan apa2 balasan. Harap yang kau mampu menjadi lebih bagus, menjadi lebih hebat dan harap2 duit gaji makan minum kau diberkati.

Ambil peluang setiap benda yang kita lakukan sebagai "learning opportunities". Makin banyak kau praktis, makin hebat skil kedoktoran kau, makin pesakit suka. So, cheers!
Image result for doctors


4. Jangan takut untuk mencuba

Ini nasihat paling penting untuk junior2 especially untuk yang posting pertama. Yang masih lagi berasa kerdil, tak tahu apa2, jangan takut untuk mencuba. Posting pertama adalah fasa yang sangat bagus untuk mencuba, kalau kena marah pun tak teruk sangat sebab selalunya orang akan faham. Mana nak sama posting pertama dengan posting kelima.

Cuba bayangkan kalau posting pertama nak refer case, mesti tergagap2 kadang2 indication of referral pun tak sure apa, orang masih boleh faham kalau awak tu posting pertama.

Tapi kalau yang refer tu posting kelima tapi cara refer dan cara kerja sama macam posting pertama, sudah tentu orang lain akan naik angin. Betul tak.

Kesimpulannya, walaupun anda tahu banyak benda yang tak tahu, jangan takut untuk bertanya, jangan takut untuk mencuba. Jangan nanti dah terlambat baru nak mencuba.
Image result for surgery

5. Sabar

Ini yang paling penting.

Sabar.

Sabar.

Dan sabar.

Di saat kita ditengking, sabar. Disaat kita dalam keserabutan dan kepenatan, sabar. Di saat kita kesedihan, sabar. Di saat kita kebuntuan, sabar. Sabar dan lupakan segala yang pahit, yang indah2 je kita ingat sampai bila2. Nanti dah tua, senyum teringat kembali kenangan sewaktu kita masih bergelar seorang houseman.
Image result for sunflower
:)

Comments

Popular posts from this blog

I am O&G houseman!

Houseman stress!!