I am O&G houseman!

Harini kalau nak dikira dari hari pertama start houseman, dah sebulan dua minggu. Aku purposely pilih O&G as first posting sebab aku minat O&G, and ada cita-cita nak further in O&G satu hari nanti. So sekarang, things are getting better. Masa mula-mala tagging memang tak tahu apa2, selalu kena marah dan kadang2 aku pun tak tahu kenapa aku kena marah. Im soooo blurrr..

Masa tagging setiap hari jadual aku kat tempat lain-lain. Harini wad 1b, lepas tu 1a, labor room, pac, 2b... Masuk kerja pukul 7, balik pukul 10, selalunya lambat sikit baru boleh balik. Paling stress time dekat labour room, sebab dalam wad tu banyak benda boleh berlaku serentak. Contohnya, 2-3 patient akan datang serentak untuk delivery, tiba-tiba ada satu patient CTG tak cantik, noted variability poor, fetal distress then nak kena tolak utk emergency lscs. So satu wad tu akan jadi stressful, org kat dalam akan start jerit2. As a houseman yg totally blank and bila kau tercongok je kat tepi tak tahu nak buat apa, kau akan rasa stress bila asyik kena jerit,kena marah because once you've become a doctor, u are expected to know everything. And sebab aku banyak tak tahu dan banyak kali kena marah je, balik rumah terus nangis T_T

But now, after sebulan lebih ni, aku dah boleh adapt sikit2 dengan environment baru. Jadual bertukar setiap minggu. Last week pengalaman pertama aku kerja malam dan aku di'partner'kan dgn Aina, senior aku yg byk tunjuk ajar. Tak sangka kerja malam ni penat lain macam..  datang kerja pukul 5 petang, then kau akan balik dalam pukul 12-2 petang esoknya. Kadang2 pukul 4 petang baru boleh balik. Bila kerja kau semua dah settle, kau akan mengantok yang amat sangat. Kau letak je kepala terus tertidur. Memang agak bahaya untuk drive balik rumah kalau rumah jauh, itu yang boleh jadi accident. Takut time tgh drive tetiba terlena. 

Apa-apa pun aku enjoy pengalaman aku kerja malam. I am lucky to have partner sebenarnye, sbb compare to senior sebelum2 ni, sorang ho je yg jaga wad malam. So, aku patut bersyukur sbb aku tak kerja sorng2. Kalau tak mmg menangis je lah tak nak pergi kerja. Anyway, im proud of myself now, tak sangka i have survived my tagging period walaupun pernah banyak kali fikir tak nak datang kerja, but i've never think to quit. Never! 


Comments

Popular posts from this blog

Tips housemanship di Malaysia

Houseman stress!!